Abdest alırken sıra gözetmek şart mı?

Abdest alırken sıra gözetmek şart mı?

-Hocam abdest alırken sıralamayı karıştırırsak mesela önce yüzümüzden başlarsak olur mu? Yoksa illa ki sırayla mı olması lazım? İkinci sorum;bazen camide namaz kılarken adam önümüzde durmuş arkasında reklam gibi yazı var falanca lokanta falanca market diye, biz de ister istemez oraya bakıyoruz namaz kılarken istemeyerek okuyoruz o yazıyı. Bunun günahı var mı, varsa da bize mi o adama mı?

-Şimdi birinci sorusu abdest alırken sıra; önce şurayı düzeltelim mesela önce yüzü yıkama diyor. Aslında abdest derken sırada önce yüz yıkanır. Abdestte farzlar var ya, o farzlar; yüz yıkama, el yıkama, başı mesh etme ayağı yıkama. Sıra bu. Niye böyle sıra. Ayet böyle diyor. "Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzünüzü yıkayın, dirseklerinizle birlikte ellerinizi yıkayın, başınızı mesh edin ve topuklarla beraber ayaklarınızı yıkayın. Sıra bu. Bu sıraya uymak Hanefi mezhebine göre sünnettir. Ama Şafiilerde farzdır. Hanefi mezhebine göre bilerek veya bilmeyerek hatırlayarak veya hatırlamayarak kişi bu sıraya uymazsa abdesti abdesttir yine. Ama sünneti terk etmiş olur fakat Şafii mezhebine göre bu sıraya uymazsa abdesti yeniden alması gerekir. Çünkü sıraya uymak farzdır. Bu görüş ayrığı nereden kaynaklanıyor? Bir defa Peygamberimiz (sav) bu sırayla abdest almış. Kur'a-ı Kerim de bu sırayla abdest organlarını zikretmiş. Şimdi burada bağlaçlar var, atıfa var. Mesela ne diyoruz (arapça ifade) Şimdi bu Arap dilinde bazen tertip mi ifade eder yoksa cem mi ifade eder? Bu konu tartışmalı. Tertip mi derken; biz o ibadeti biz ve'lerin sırasına göre mi yapmamız lazım yoksa bundan maksat 'buraları yıkayın da nasıl yıkarsanız yıkayın' demek mi? Bu konuda bir tartışma var görüş ayrılığı var. Şafiilerle Hanefiler arasındaki görüş ayrılığının kaynağı bu. Ama Peygamberimiz (sav= bu dediğim sırayla önce elimizi yıkıyoruz. Elimizi yıkamamız abdest için değil elimizi temizlememiz içindir. Yani şimdiki gibi eskiden musluktan akıp da altından abdest almıyordu Mekke'deki Medine'deki insanlar veya bizim köylerdeki gibi çeşmeden su akıp abdest almıyorlardı. İbrik de yoktu. Tas. Büyükçe bir tas, leğen içinde su var onun içinden elleriyle alıp abdest alıyorlardı. O zaman elleri temizlensin, suya daldıracak ya elinde pislik varsa temizlensin diye önce elini yıkıyordu o kabı eğerek ondan sonra elini daldırıyordu. Onun için el önce yıkanıyordu. Yoksa ağıza, buruna su almak sünnet. Dolayısıyla farzların ilki yüz yıkamak oluyor. Ondan sonra kol yıkamak "ellerinizi yıkayın "deyince kolu kastediyor. El parmak ucundan dirsek sonuna kadar. Şimdi dediğim gibi bu sıra Hanefi mezhebine göre sünnettir. Ama diğer mezhep Şafii mezhebine göre farzdır. Zaten insan bile bile bunun dışına çıkmaz. Ama unutarak, yanılarak bu sıraya uymamışsa abdest abdesttir.

İkinci sorusu; bazen oluyor o maalesef. Neyse bu yazıymış bir de resimler oluyor. Mesela öndeki adamın tişörtünün üzerinde bakıyorsun bir tane resim

-Çalıştığı restoranın amblemi oluyor hocam

-Ya o şeylere razıyız cansızlara. İnsan resmi oluyor, hayvan resmi oluyor, bir şarkıcının resmi oluyor veya bir futbolcunun resmi oluyor. Onlar çok değerli ya şimdi toplum nazarında. Şimdi bu en azından mekruhtur. Kimin açısından? Şimdi namaz kılan kişi ona bakmamaya çalışsın. Yere, aşağıya baksın. Böyle resim varsa karşısında aşağı baksın karşıya bakmak zorunda değil. Camiye giden de buna hassasiyet göstersin. Burada eğer birisi onu giymişse ötekide ona bakmışsa ikiside yanlış hareket etmiş oluyorlar. Buna dikkat etmek lazım. Namazları olmaz mı? Namazları olur. Resim de olsa mekruhtur. Burada sayı gerçi rakam, harf resim değil ama arkadaki kişiyi meşgul ettiği için zihnini onu huşuya zarar verdiği içindir o sakınca. Ama canlı resim olursa o ayrıca resim olduğu için sakıncalıdır.

DİĞER PROGRAMLAR

TÜMÜ
-->
Kur’an Yolu
-->
Bilim ve Ötesi
-->
Doğudan Batıya Tarih
-->
Tarihin İçinden
-->
Eğitim Atölyesi
-->
Açık Medeniyet
-->
Cuma Sohbeti
-->
Kendini Bilmek
CANLI YAYINA MESAJ GÖNDER